Reacties uit 2019

Herman de Wulf schreef op 7 augustus 2019

In juli heb ik deze fietsroute vanuit Genève gefietst naar Sète en me gehouden aan de routevoorstellen uit uw publicatie van 2018. Ik heb de route gefietst met een Garmin-GPS en de GPX-bestanden als extra ondersteuning.
 
Hier en daar waren enkele kleine ongemakken of verschillen waaraan ik geen bijzondere aandacht heb geschonken. Wat mij en mijn gezelschap het meest heeft geërgerd was het deel van de route tussen Aigues-Mortes en Vic-la-Gardiole (km1,2 tot km35,8). De meeste stukken op dit halfverharde fietspad zijn slecht berijdbaar met bepakte fietsen en naar mijn mening een fietsroute van deze kwaliteit onwaardig. Ik wou u dit graag melden.
Zie voor een uitgebreid relaas: https://www.genietenop2wielen.be/fietsroute/viarhona/
 
Reactie L.O.: 
Wat betreft het stuk van Aigues-Mortes naar Vic-la-Gardiole: dat stuk maakt geen deel uit van de officiële ViaRhôna zoals in de gids uitgelegd, maar heb ik zelf verkozen boven de (deels toekomstige) officiële bewegwijzerde Viarhôna die langs m.i. onaantrekkelijk en drukke badplaatsen voert als La Grande Motte, Carnon en Palavas. Persoonlijk vond ik het ongemak van het halfverharde jaagpad meevallen en het traject tussen de brakwatermeren vol met flamingo's en geheel autovrij veel aangenamer dan het alternatief over drukke wegen en fietspaden door de genoemde badplaatsen. Ik hoop dat in de toekomst (als de Franse VNF meewerkt) dat de jaagpaden langs het Canal de Rhône à Sète net zo fraai van fietspaden worden voorzien als grote delen langs de Rhône. Hopelijk wordt dat op termijn dan ook de officiële ViaRhôna.
Reacties uit 2018

Dirk en Helene Boland, lange afstandsfietsers op een tandem schreven op 9 juli 2018

Vorige week een stukje van de via rhona gefietst met het handboek van luc oteman.
(Bellagarde – lyon). Prima handboekje. 
Opmerkingen:
Kaart 3 : Station la Plaine wordt alleen vanuit Genève bediend. (door allerlei perikelen van stakingen van treinpersoneel zijn wij vanuit Bellegarde sur Valserine gestart)
Kaart 5:  Overnachting in No3, Impasse du Carroz, 74910 Bassy, Frankrijk.  B&B in Bassy even ten noorden van Seyssel. 5 slaapplaatsen. Engelse eigenaren. Serveren op bestelling ook diner!
Zeer schappelijke prijzen. Aanbevolen wat mij betreft.
Kaart 10: In Evieu de brug over en rechtuit: overnachting in Le Relais Des Vieilles Postes, 1172 Route Des Nappes, 38630 Les Avenières. Goed bereikbaar van af de route.
Kaart 11 : in Briord op circa km 11 tegenover de kerk, vlak om de hoek van de route, een goed café met een machtig overkapt terras. (in de nieuwe editie ligt Briord niet meer aan de route, LO)
Kaart 11 en 12: het ingetekende onverharde traject: ik heb gemerkt dat er een groot grindpad onder langs de dijk loopt waar je heel goed kunt fietsen, maar saai wegens geen uitzicht. Er is ook een wat lastiger pad met hekjes op de dijk met lekker uitzicht, wat minder uitnodigend maar toch heel goed te doen. (Reactie L.O. in de nieuwe editie is dit onverharde deel geschrapt en vervangen door de ViaRhôna via Morestel, zie bij de wijzigingen in de route in het menu)

 Reacties uit 2017

Bauke Abma schreef op 16-11-2017

We hebben afgelopen zomer met veel plezier de Via Rhona gefietst voor een groot deel aan de hand van het boekje van Luc Oteman: Fietsen over de Via Rhona. M.b.t  die prachtige gids heb ik een lijst met aanvullingen/opmerkingen gemaakt. (deze worden meegenomen in de volgende editie, L.O.)

Allereerst bedankt voor het mooie en handige boekje waar wij zeer veel aan hebben gehad en zonder welke wij niet zo’n fijne vakantie hadden gehad. De route was prachtig, de campings meestal mooi en de ontmoetingen met reisgenoten, zowel buitenlanders van allerlei pluimage als Fransen vonden wij ook heel leuk

Zoals je in deze druk al stelde was vrijwel de hele route al bewegwijzerd en waren de meeste bordjes aanwezig en fietspaden klaar. Vaak hebben we zelfs op gloednieuwe fietspaden gefietst, waarvan de kwaliteit goed tot zeer goed was. We zijn gestart in Geneve en zijn pas vlak voor Orange van de route afgeweken omdat wij Orange wilden zien. We zijn daarna via Avignon naar Arles gegaan en zijn daarna niet doorgegaan naar de Middellandse Zee maar afgeslagen richting St Gilles, Aigues Mortes en uiteindelijk Sete.

Jan Warmink schreef op 28-9-2017

In september heb ik jou ViaRhona gefietst. Op 15 september heb ik het stuk Pont St. Esprit-Avignon gefietst. KM. 15.7-23.2 blijkt nu volledig geasfalteerd. Het asfalt was nog vers en net klaar voor gebruik, er waren nog mensen aan het werk met de beschildering en belijning.
Heerlijk fietsen de ViaRhona.

Hetty en Ge Haans schreven op 15-9-2017

Met veel plezier fietsen wij momenteel de ViaRhôna. Daarbij gebruiken we je gids Fietsen over de ViaRhôna. Tot voor kort niets dan lof. Voor de afgelopen dagen gold dat niet. In Avignon maakt men er een zootje van. Dat is niet alleen onze ervaring, maar ook die van andere fietsers die we hier hebben ontmoet. In Avignon zelf is het in het centrum een dwaze markering die je in een doolhof doet belanden. Het traject Avignon-Tarascon is aangepast, eentonig en omvat nu 42 in plaats van 32 km. Het traject loopt niet meer zoals afgebeeld in je gids. Het traject tussen Roquemaure en Avignon is behoudens een stukje in Roquemaure zelf niet bewegwijzerd en verloopt grotendeels over de drukke D228 en 980. Het lijkt er vooral op dat de bestuurders van Avignon hier een steekje hebben laten vallen. 

Aart Veldhuizen schreef op 26-8-2017

Selma en ik zijn weer terug van onze fietsvakantie. Vanaf Lyon (waar we via 'Benjaminse' via Cluny kwamen) hebben we 'jouw' Rhona gevolgd, ook via de track van www.viarhona.com. Mooi en dank voor de achtergrondinformatie!
Een enkele keer is de route al verder bewegwijzerd en wijkt hij van jouw route af.
In Pont St. Esprit kozen we voor jouw alternatief om het onverharde pad te vermijden. Dat alternatieve gedeelte vonden we eindeloos. Bij terugkeer op de route bij Cite de la Piboulette zagen we dat in elk geval het laatste gedeelte van het onverharde pad inmiddels voorzien is van gloednieuw strak asfalt.
Verder is het Sète-alternatief niet geheel bewegwijzerd. Eigenlijk ontbreekt die nog. Met de GPS is het wel goed te doen, al ging dat deel wat vaker over wat drukkere wegen en bijvoorbeeld eindeloos over de boulevard bij La Grande Motte wat in de zomermaanden niet echt een aanbeveling is, gezien de drukte. In elk geval veel dank voor het vlotte toezenden naar Sneek en het uitwerken van de route. Op mijn site vind je een reisverslag www.aartveldhuizen.nl