Opmerkingen en reacties op Fietsen in Bourgondië
Het formulier om reacties te versturen staat hier
Reacties uit 2023 |
Jurgen en José Oostermeijer schreven op 5 augustus 2023 Heel veel dank voor de mooie, goede beschrijvingen. Met als mooie herinnering het boekje. We hebben de hoofdroute, traject 1 t/m 8, eind juni dit jaar gereden. Aanvullingen onderdakadressen: |
♦ Reactie's uit 2018 ♦ |
Henry en Carla Steenbergen schreven op 9 juli 2018 Eind juni in acht dagen de Bourgondië ronde gefietst. We deden dit op elektrische fietsen van Specialized (Vado). Voor en na de fietstocht de dagen doorgebracht op camping/hotel Sur Yonne in Bellevault. Tijdens de fietstocht kon de auto daar blijven staan. Een fietsroute die mede dankzij de perfecte weersomstandigheden een mooie ervaring was. Groet, Henry en Carla |
Miet en François schreven op 8 juli 2018 We zochten, en vonden, een goede startplaats voor deze mooie fietsroute. Bij hotel " auberge de Bourgogne" in Tonnerre kan men, na een overnachting, onbeperkt de auto laten staan. |
♦ Reactie's uit 2017 ♦ |
Annemiek schreef op 21 januari 2018 In juni 2017 heb ik samen met mijn partner de fietsroute in Bourgondië gereden. Wij zijn gestart in Tonnerre. |
Els Klarenbeek schreef op 26 september Het boek was mooi op tijd. We hebben een fijne (toch korte) vakantie gehad en gefietst aan Canal du Bourgogne. Wel viel het ons op dat de (sommige) aangemerkte pauze plaatsen waar je iets kon drinken/ eten gesloten waren. Dit kan natuurlijk met hun eigen vakantie te maken hebben, maar heb toch het idee dat de dorpjes steeds meer (net als hier) vergrijzen en leeglopen. Had ook wel zijn charme. Omdat wij op de camping in Dijon en Montbard gestaan hebben, moest je wel steeds dezelfde weg terug/ volgende dag fietsen op drager enz. Komen zeker nog een keer terug om weer een gedeelte te fietsen. De langs de route gelegen Kloosters, Kastelen, Wasplaatsen, Smederijen waren echt wel de moeite! Bedankt en Groet, Els Klarenbeek |
♦ Reactie's uit 2015 ♦ |
Anne Vercauteren schreef op 4 oktober 2015 In september 2015 hebben we een groot deel van de route gefietst. We zijn naar ons beginpunt Dijon met de trein + fiets vanuit Antwerpen vertrokken. Dat gaat, maar je moet wel een paar keer overstappen en best de plaatsen reserveren (zie Treinreiswinkel) en je doet er ongeveer 6 uur over. De route is zeker de moeite en aan te raden. De gids hebben we goed gebruikt. Alles is nauwkeurig beschreven en heel duidelijk. Over het algemeen is de route goed berijdbaar, de route na Pouilly-en-Auxois (kaartje 4 en5 en zie ook de andere reactie) was minder goed fietsen. Maar het klopt, we hebben gezien dat ze op verschillende plaatsen de ondergrond aan het verstevigen waren. We hebben de route een paar keer gecombineerd met het gebruik van de trein, heel goed te doen en dat verliep dus vlot. Alleen zijn de uren van de trein beperkt. We hebben ook de lus naar Vézelay gemaakt, dat was toch wel goed klimmen en dalen, maar zeker de moeite. Tip om te logeren: chambres d'hôtes Au Poirier de la Pedrix, Hameau de l'Etang in Vézelay. Mooie kamer, lekker gevarieerd ontbijt met home made brood en cake enz. Een zalige plek als je wilt genieten van de natuur en de rust. Tip op route kaart 7 Buffon vlak bij het kanaal: Chambres d'hôtes des Forges met sympathieke eigenaars en de fietsen veilig in de garage. |
Margret de Weerd schreef op 17 juli 2015
Het departement Côte d'Or gaat nog dit jaar het halfverharde tracé tussen Pouilly-en-Auxois en Montbard verbeteren door de ondergrond te stabiliseren en opnieuw met zand en gravel te verharden. |
Ellen van den Brandt schreef op 25 juni 2015 |
Gebert Lucassen schreef op 7 juni 2015 Nog een bijzondere prachtige slaapplaats gevonden. Minder dan 1 km van de route. Kaart 19, bij km 55 linksaf. Entrepôt de la Gare. Fietsers zijn er van harte welkom om 1 nacht te overnachten. Bijzondere entourage waar wij de beste maaltijd van onze vakantie hebben gegeten. |
P. Peters schreef op 18 april 2015 Mijne Heren, Wij gaan uw boekje Fietsen in Bourgondie gebruiken. Kunt u ook zeggen of er een bewegwijzering is en zo ja hoe de bordjes er uit zien? In afwachting van uw antwoord, verblijf ik met vriendelijke groeten, Beste heer/mevrouw Peters, Zoals ook aangegeven in de fietsgids zelf (pag 7 links en pag 107) is het grootste deel van de trajecten bewegwijzerd. De bewegwijzering is goed tot uitstekend en met witte bordjes met groene letters zoals de voies vertes en véloroutes overal in Frankrijk zijn bewegwijzerd. Zie de foto op pagina 57: onder het verkeersbord zijn de kleine fietsbordjes te zien. Op pagina 106 en 107 staat dat de voie verte langs het Canal de Bourgogne klaar is tussen Dijon en Tonnerre; intussen is ook het stuk tussen Tonnerre en Migennes gereed. (nog) Niet bewegwijzerd zijn het gedeelte tussen Migennes en Auxerre (traject 2) , het stuk tussen Champvert en Cronat (traject 5) en tussen Beaune en Dijon (traject 8) Ook de extra trajecten 10 (via Chablis), 11 (naar Vézelay) en 9 (naar Semur-en-Auxois vallen buiten de officiële Tour du Bourgogne en zijn onbewegwijzerd. Met vriendelijke groeten, Luc Oteman |
♦ Reactie's uit 2014 ♦ |
Wout Fransen en Claire Roeg schreven op 24 juli 2014 Heerlijk gefietst in juni, de situatie en het onderhoud van de fietspaden is zeer verschillend. Als geheel zeer de moeite waard door de afwisseling en de bezienswaardigheden. |
Gerda de Boer schreef op 1 september 2014 Wij zijn net terug uit Bourgondië, waar we in Montbard fietsen gehuurd hebben. Het adres Rue Carnot 3bis, zoals in Fietsen in Bourgondië staat vermeld, is niet meer juist. Fietsen huren kan bij het Office de Tourisme du Montbardois, Place Henri Vincenot, 21500 Montbard. Tel. 03 80 92 53 81. Dit is bij het TGV station. In het Franse Fiets - ABC miste ik het woord snelbinder. Verder prima gids. Vriendelijke groet, |
Koen Volleberg schreef op 16 augustus 2014 Leuke route, zeer goed te doen met een baby van 1 jaar en een tent. Wij hebben niet het hele rondje gedaan, maar gestart in St Florentin en daar de auto bij het station gezet. Hebben het tot Dijon gehaald (linksom) en met de trein de auto weer opgepikt. Tussen St Florentin en Auxerre is het wat lastig fietsen over de jaagpaden met een fietskar (smal fietsstrookje, dus de kar reed in het gras. Bij Migennes is het met een kar ook niet mogelijk onder het station door de komen (trappen, dus ook met fiets en tas erg onhandig). Tip: rij nog even verder langs het kanaal (aan de spoorzijde) en einde straat links onder het spoor door (wat drukkere weg). Onder tunneltje door gelijk weer links en naar het station rijden. Is maar 500m extra, maar een hoop gedoe minder. Verder hebben we na Paray le Monial een alternatief gezocht direct naar Cluny. De beschreven route had geen camping op fietsafstand (met baby), dus moesten we wat anders. Door de heuvels (soms wat pittig klimmen, maar zeer goed te doen en rustige weggetjes tot in Cluny), zo'n 55km (met halverwege evt. een camping), dus mooie afstand. Is ook weer wat anders dan kanalen en sluisjes. En de route van Cluny richting het noorden is ook erg mooi (een oude spoorbaan, dus fietst heerlijk!). Wout Fransen en Claire Roeg schreven op 24 juli 2014 Heerlijk gefietst in juni, de situatie en het onderhoud van de fietspaden is zeer verschillend. Als geheel zeer de moeite waard door de afwisseling en de bezienswaardigheden. - er is een nieuw overnachtingsadres sinds dit jaar en aangesloten bij Vrienden op de Fiets in Cronat. kaart 22. Wij waren in juni de eerste gasten en sliepen in een apart deel van het huis. Als je bijtijds belt, kan er ook voor je worden gekookt. Uiterst vriendelijk ontvangen. De heer en mevrouw Lous, Lieu dit les Cailloux, 71140 Cronat, tel. 00 33 385 84 78 99, vanuit richting Champvert borden Les Cailloux volgen voor Cronat, kom je vanuit Bourbon-Lancy dan is het na de afdaling na Cronat. Met vriendelijke groeten |
♦ Reactie's uit 2013 ♦ |
Annet Jacobse schreef op 3 augustus 2013 Afgelopen 3 weken hebben wij met onze 2 kinderen van 8 en 10 jaar oud vrijwel de volledige route inclusief de extra route naar Vézelay gefietst, een prachtige route, goed aangegeven en goed te fietsen, dus ook met 2 jonge kinderen. Zij fietsten op MTB's (met bagagedrager) met 21 versnellingen, waardoor ook de aanwezige hellingen goed te fietsen waren. Helaas hadden wij niet de aanvullingen gelezen op deze website en waren dus voor niets naar de camping in Torcy gefietst, vervolgens dus naar Montchanin voor een nacht in een hotel wat prima was. We zijn 1 nacht op de camping aan Lac de Panthier geweest waar we bijna 40 euro voor een nacht moesten betalen wat in vergelijking met de camping municipals erg veel geld is. Wel kregen we als een soort extra service een gratis ontbijt voor 4 personen. Een alternatief voor deze camping is mogelijk Camping vert Auxois in Pouilly-en Auxois die vrijwel aan de route ligt, deze camping is nog niet opgenomen in het route boekje. Wij zijn onze tocht gestart in Tonnerre waar we de camping baas gevraagd hebben onze auto te parkeren op de camping gedurende onze tocht, dat was NIET mogelijk. Uiteindelijk via de dame bij de Tourist Office de auto kunnen parkeren in Dannemoine achter het café. Een prima plaats. Hoop op nog meer van dit soort tochten in Frankrijk. Annet Jacobse, Ruud Groen, Menko en Wieke |
Peter de Lange schreef op 16 januari 2013 Bonjour Luc Oteman, Als geboren en getogen Hillegommer was het een verassing te lezen dat deze route is ontwikkeld in m'n geboorte dorp en dat mijn locatie in Gannay sur Loire ook opgenomen is bij de campings. De reactie van alle fietsers dit jaar met uw boekje was zeer goed zij waren allemaal zeer tevreden met de uitgave en ik moet zeggen het ziet er goed uit. Wel jammer dat wij er niet in staan met onze andere accommodaties, we spraken diverse fietsers die dit graag van te voren hadden willen weten omdat zij eigenlijk bij voorkeur niet wilden kamperen. Ik verzoek u vriendelijk aan de beschrijving/ boekje toe te voegen dat wij ook Chambres d'hôtes, gîte étape (= trekkersherberg, perfect voor fietsers), gîtes, caravan en lodge tenten verhuren. Daarnaast kunt u ook vermelden dat het mogelijk is om de auto bij ons te parkeren tijdens de fiets tocht. Tijdens het hoogseizoen op aanvraag omdat het dan heel druk is bij ons en we alle parkeerruimte nodig hebben. Met vriendelijke groeten/ cordialement Domaine du Bourg 03230 Gannay sur Loire Tel. +33-470434901 http://www.domainedubourg.com |
♦ Reactie's uit 2012 ♦ |
Henk Hollemans schreef op 10 oktober 2012 Beste Luc, We hebben vooraf met plezier in je boekje gelezen. Leuk en informatief geschreven! Mooie foto’s. We fietsten eind augustus in 5 dagen van Dijon naar Clamecy (320 km). Met de trein terug naar Dijon. Na Tonnere was het wel afzien op de kiezelweg. Je zou de mensen kunnen adviseren de trein te nemen (zoals op de Zwitserse nationaal routes; moeilijke stukjes overslaan). En dan met de trein van Tonerre naar Migenne (overstappen naar Auxerre kan, maar dan moet je in Migenne trappen op en af met de fiets en bagage. Er is daar geen enkele fietsvoorziening (lift, gleuf, oid). De cartografie is zeer prettig (GPS erbij: route niet te missen, handig voor hotels). Misschien is het een idee de bezienswaardigheden ook op de kaart zelf aan te geven (sterretje of streepje onder de plaats). Ik lees het liefst alles van een kaart(vgl Michelin). In Brienon sur Armacon direct na de brug aan de rechterkant een Ch. d’H van een Engels echtpaar. 2 kamers (60 en 70 euro (heel luxe). Mevrouw kookt voor 16 euro een 3 gangen menu. Volgende jaar maken we de rest af. Vriendelijke groeten |
familie van Baaren schreef op 31 juli 2012 Wij hebben in juli 2012 met 3 pubers deze route gefietst. We fietsten 9 dagen, dagetappes tussen de 30 en 95 km. We hebben Dijon gemeden en een stukje van de route afgesneden, vanaf Beaune naar Savigny-les-Beaune doorsteken naar Pont d´Ouche. Flink klimmen maar ook een mooie route. Gidsje is een prima leidraad. Misschien handig bij de campinglijst aan te geven of er een zwembad is, dit is voor families met kinderen erg handig! Het viel ons op dat veel winkeltjes en restaurantjes gesloten waren, dit hadden we van deze streek niet verwacht. We kwamen fietsers naar Spanje tegen die we op de route langs het Canal du Nivernais hebben gewezen, zij vonden het fijn op deze manier wat klimwerk uit te sparen. |
Johan Sarrazyn schreef op 25 september 2012 Halfweg september had ik nog een 7 tal dagen vrij. Mijn auto heb ik laten staan bij de camping in Lézinnes. Ik fiets alleen en mijn bagage steekt in een fietskar. Traject 2 heb ik ingekort door via Chablis naar Auxerre te rijden. Wegens slecht weer en onvoldoende tijd heb ik de trein genomen vanaf Genelard (traject 6) tot Beaune ( prima uitgeruste treinen en vriendelijk personeel). Erg mooie tocht doch langs het canal de bourgogne is het wegdek over grote stukken erbarmelijk, soms meer geschikt voor een mountainbike! Overigens prima wegbeschrijving. In Decize is er een fietshersteller: Cycles Etienne, Avenue du 14 juilliet 67 Antwoord Luc Oteman De slechte stukken langs het Canal de Bourgogne bevinden zich alleen in traject 2 en zijn deels te wijten aan werkzaamheden om het jaagpad te verbeteren (zie ook bij aanvullingen en correcties). In 2012 is begonnen met de aanleg van de Voie Verte tussen Aisy-sur-Armançon en Tonnerre en ook verderop tussen Brienon-sur-Armançon en St. Florentin is al een begin gemaakt met de verbetering van het jaagpad. |
Ria Van Gestel schreef op 12 augustus 2012 Wij hebben genoten van onze fietsvakantie in Bourgondië. Gestart en aangekomen in Dijon, overnacht in chambres d'hôtes en eenvoudige hotels. We hebben de basisroute + de uitbreiding naar Vezelay gefietst in 10 dagen, dus in totaal ongeveer 700 km. In werkelijkheid zijn het er bijna 800 geworden. Onze auto mocht 12 dagen blijven staan op de privéparking van ons 1ste en laatste hotel (Hôtel des Allées). We hebben fantastisch weer gehad en elke dag toch nog de tijd genomen om enkele bezienswaardigheden mee te pikken. Aan Luc Oteman, jouw gids is top!!! |
Jan en Annelies Jans melden ons na het fietsen van de route een aantal erg positieve ervaringen met de volgende overnachtingsadressen: Traject 3, kaart 15: De eetzaal van de Auberge de la Chapelle in Clamecy bevindt zich in een schitterende middeleeuwse kapel, waar je onder de gobelins aan de wand ‘s morgens van het ontbijt geniet. Op traject 1 hebben we overnacht in Bellenot-sous-Pouilly (Traject 1, kaart 3 een paar km van de route) omdat alles in Pouilly-sur-Auxois vol zat. De Chambre et Table d’Hôtes daar is een echte aanrader! Op traject 4 (kaart 18) in Châtillon-en-Bazois vonden we Auberge de France een echte aanrader met een hele goede keuken. Op traject 8 (kaart 30) Overnachtten we in Hotel l’Ouilette, waar het restaurant een echte aanrader is. |
Dick Walraven schreef op 9 april 2012 De eerste twee weken van mei ga ik de rondrit “Fietsen in Bourgondië” maken. Ik trek er 12 fietsdagen voor uit. De variatie naar Mâcon zal ik niet maken, omdat ik in 2010 al naar Mâcon fietsen met behulp van het boekje Fietsen naar Barcelona. Vorig jaar fietste ik overigens Langs Oude Wegen van St Jean naar NL. Ik ben van plan om ongeveer 75 á 80 km per dag te fietsen. Dus houd ik tijd over. Heb je nog tips voor andere variaties dan in het boekje vermeld? Antwoord Luc Oteman Naar aanleiding van je vraag over evt. andere variaties op 'Fietsen in Bourgondië'. Als je in cultuur en stedeschoon bent geinteresseerd zou ik in ieder geval een extra dag inlassen voor Dijon. In iets mindere mate (kan ook in een halve dag) geldt dat ook voor Auxerre, Paray-le-Monial, Bourbon-Lancy en Beaune. Als je wat dagen over hebt en niet tegen klimwerk opziet zou ik ook het hart van de Morvan infietsen. Wellicht van de kant van Santenay, St. Leger sur-Dheune, Nolay.Ik noem al het dagtochtje vanuit Santenay naar Nolay en de steile Mont de Sène op pag. 39. Wellicht kun je dat doortrekken naar Autun (of bijv naar het wat zuidelijker gelegen Etang-sur-Arroux met een grote Nederlandse camping). Van daaruit kun je dan de Mont Beuvray beklimmen, de plaats waar zich de Gallische vestingstad Bibracte bevond en waar oorspronkelijk François Mittérand begraven wilde worden (laatste paar km extreem steil). Ook het hoogste punt van de Morvan de Haut Folin ligt daar niet ver vandaan. Het dal van de Arroux is erg mooi. Daar moet in de toekomst ook een Voie Verte doorheen lopen, waarvan volgens mij al stukken aanwezig zijn. Vanuit Etang-sur-Arroux is ook de zeer steile klim naar het Signal d’Uchon de moeite. Als je niet van klimmen houdt valt het wellicht te overwegen om vanuit Decize de route te verlengen langs de Loire naar het bezienswaardige Nevers. Langs het Canal latéral à la Loire is de Voie Verte naar Nevers (deel uitmakend van de Euro Velo 6) echter volgens mij nog steeds in constructie/ in planning. Misschien wel onverhard te fietsen. De verbinding over andere wegen lijkt vooralsnog problematisch Hopelijk heb je hier wat aan. |
Griet Mariën schreef op 22 januari 2012 Ik bestelde deze gids vorige week al voor mezelf en vind hem fantastisch. Nu bestel ik hem nogmaals als cadeautje voor een bevriend koppel. Zij zijn al even enthousiast over Bourgondië als wij. Fietsgroeten! |
Het formulier om reacties te versturen staat hier