Aanvullingen en correcties op de fietsroute
Het formulier om correcties in te sturen staat hier.
Aanvullingen en correcties editie 2024
Pagina 75 / kaart 17 / km circa 14.0
De Gräfinghagenerstraße is enkele kilometers voor Oerlinghausen zwaar beschadigd. Een combinatie van tektonische krachten en overvloedige regenval heeft geleid tot een aardverschuiving, waardoor deze weg over een lengte van 150 meter enkele tientallen meters is verschoven (zie ook dit artikel). Ook een gasleiding onder deze weg is beschadigd. Als gevolg hiervan is de Gräfinghagenerstraße nu afgesloten voor het verkeer. Op dit moment (augustus 2024) is het beschadigde gedeelte voorzichtig lopend met de fiets aan de hand nog wel passeerbaar. Wie liever het zekere voor het onzekere neemt, kan kiezen voor een kort alternatief over een flink stijgend grindpad door het bos (groen op het kaartje) of een langere omleiding via verharde wegen en paden (rood op het kaartje).
Wij ontvangen graag bericht als de situatie is veranderd. Ook vernemen we graag hoe de alternatieve routes op het kaartje hieronder bevallen.
Voor gps-tracks van de beide omleidingen, zie hier
Aanvullingen en correcties editie 2022
Pagina 103 / kaart 45 / km 36.1 en verder
Tussen Rogätz en Bertingen wordt vanaf 2022 aan de Elbedijk gewerkt en later misschien weer op andere plekken. Volg de omleidingsborden van de Elberadweg. De officiële omleidingsroute gaat vaak over drukke wegen en kan soms flink ingekort worden via bospaden.
Zie ook de website van de Elberadweg (onder Abschnitt I): https://www.elberadweg.de/news-service/aktuelle-informationen-und-news/#baustellen.
Pagina 106 / kaart 48 / Km 4.2 en verder
Ten noorden van Jerichow wordt aan de Elbedijk gewerkt; in ieder geval tot in het voorjaar van 2024. De doorgaande weg van Fischbeck naar Jerichow is druk, maar het traject van de Hanzefietsroute tussen Fischbeck en Mangelsdorf (de grijze stippellijn op kaart 48) is een autoluw alternatief.
Zie ook de website van de Elberadweg (onder Abschnitt I): https://www.elberadweg.de/news-service/aktuelle-informationen-und-news/#baustellen.
Pagina 135 / kaart76 / km 21.0
Het veer bij Arneburg is bij extreem hoge of lage waterstanden soms buiten gebruik. Dit is te checken op www.stadt-arneburg.de/tourismus-wirtschaft/fahre.
Wanneer deze pont niet vaart, is de brug bij Tangermünde, waar ook de hoofdroute overheen gaat (pagina 106, kaart 48, km 1.8), de dichtstbijzijnde optie om de Elbe over te steken.
Pagina 146. In de tabel bovenaan deze pagina staat dat er 1 persoon op een Niedersachsenticket kan reizen. Dat moet 1-5 personen zijn.
Vanaf 1 mei 2023 kan in het openbaar streekvervoer in heel Duitsland gereisd worden met het nieuwe Deutschland-ticket, voor een tarief van 49 euro per kalendermaand. Het Deutschland-ticket is een persoonsgebonden abonnement dat elke maand opgezegd kan worden. Het kan worden gebruikt in het plaatselijk vervoer, d.w.z. regionale treinen, bussen, S-Bahnen, metro's en trams. In principe alleen tussen stations in Duitsland, maar ook vanaf Hengelo en Oldenzaal in de regionale trein met eindbestemming Bielefeld. Langeafstandstreinen (b.v. IC, EC, ICE) en langeafstandsbussen zijn in de regel uitgesloten.
Voor het meenemen van fietsen blijven de oude tarieven voor fietskaartjes van kracht.
Zie verder www.bahn.de/angebot/regio/deutschland-ticket en https://locomocheap.nl/blog/onbeperkt-treinen-door-duitsland-deutschland-ticket-deutsche-bahn.
Vanaf eind mei 2023 rijdt driemaal per week een nachttrein vanaf Brussel via Antwerpen, Rotterdam, Den Haag, Amsterdam, Amersfoort, Deventer en Bad Bentheim naar Berlijn vice versa. In deze trein kunnen ook fietsplaatsen geboekt worden. Zie www.europeansleeper.eu.