Aanvullingen en correcties op de fietsroute
Het formulier om correcties in te sturen staat hier.
Na Brexit en covid zijn de oude gidsen (uit 2015, 2017 en 2020) niet meer up to date. In 2023 is het Engelse deel van de route weer helemaal nagefietst en in 2024 is een volledig herziene editie uitgekomen. Wie (een stuk van) de route wil gaan fietsen en nog een oude gids heeft, kan deze het beste vervangen.
Editie 2024
Blz. 119, traject 12 en 13
Sinds april 2024 is de veerpont over de Theems tussen Tilbury en Gravesend stilgelegd (zie hier voor een uitleg van de vervoerder). Of deze oeververbinding in de toekomst hersteld kan worden, is onbekend. Zie pagina 120 en 121 voor een alternatieve route.
Wie de fietstaxi via de Dartford Crossing wil benutten, moet bij Km 72.3 het kleinste van de twee hekken openen en daarna een fietsstrook volgen. Dit komt uit bij een klein gebouwtje van Crossing Control Essex. Hier hangt een telefoon met vaste verbinding om de fietstaxiservice te bestellen.
Een andere optie is met de trein van Tilbury Town naar London Fenchurch Street; dan 1.5 km fietsen (zie kaartje hieronder) en vervolgens per trein van London Bridge Station naar Gravesend. Fietsen mogen gratis in de trein, maar niet in de spitsuren.
Pogingen om de pontverbinding te herstellen, zijn tot nu toe vergeefs geweest. Enkele lokale politici doen hun best, maar het lijkt in Engeland vooralsnog not done om met overheidssteun deze zeer gewenste, druk gebruikte en relatief goedkope oeververbinding te herstellen. Daarom heb ik een nieuwe route via de fietstaxi over de Dartfford crossing uitgestippeld, die korter is dan het alternatief dat in de gids is beschreven. Deze route is ook prettiger om te fietsen, omdat deze minder lang door drukke en rommelige zones op de beide oevers van de Theems loopt. De kaartjes hieronder vervangen de kaartjes 68 tot en met 73 in de gids. Een printbare pdf van deze kaartjes staat hier.
Meer info over de fietstaxi over de Darford crossing: https://www.gov.uk/dartford-crossing-bike
Blz. 119 onderaan, traject 12
Langs het Autoluw en avontuurlijk alternatief langs de Theems is behalve de trap over de vloedmuur nog een ander obstakel gekomen op de plek waar in 2023 nog een normaal te openen hek stond. Dit obstakel is met een bepakte fiets erg lastig te passeren. Bovendien kan een deel van het pad bij hoog water overstromen. Dus behalve autoluw en avontuurlijk wordt dit alternatief ook steeds meer een surrealistisch voorbeeld van Brits fietsroutebeleid.
Blz. 130, traject 13
Na een zeer nat half jaar is het bospad ten westen van Polegate (na km 101.0) in de zomer van 2024 een modderpoel geworden. Wie hier geen mooie uitdaging in ziet, kan beter in Hailsham (bij km 96.5) voor het asfalt-alternatief kiezen.
Verkeerde kaartjes in de editie 2017
Blz. 78 en 115
In de editie 2017 (de editie wordt vermeld op pagina 4) staan op de pagina's 78 en 115 helaas niet de juiste kaartjes (kaart 29 en kaart 65 Tonbridge).
In bijna alle gidsen van deze editie zijn stickervellen met de juiste kaartjes over de verkeerde kaartjes geplakt. Helaas was een klein aantal gidsen al in omloop voordat deze bijzonder vervelende fout werd ontdekt. Een printbare pdf van de juiste kaartjes staat hier.
De juiste kaart 29 ziet er zo uit:
De juiste kaart 65 ziet er zo uit: