Fietsen in het Engelse verkeer
De belangrijkste afwijkende verkeersregel op de Britse Eilanden is dat er links gehouden moet worden. Wie gebruik maakt van een achteruitkijkspiegeltje aan het stuur, moet niet vergeten om deze spiegel voor aankomst in Engeland naar de rechterkant te verplaatsen.
Anders dan in de meeste Europese landen heeft verkeer dat van rechts komt, in Engeland geen voorrang. Op de wegen is hier vrijwel overal met verfstrepen aangegeven wie er voorrang heeft. Op Engelse fietspaden hebben voetgangers voorrang op fietsers. Wanneer wandelaars in de weg lopen, is het verstandig om vroegtijdig te bellen. Vaak hebben ze een hond bij zich, die eerst van het pad gehaald moet worden.
Onverwacht duikt er een auto op!
Engelse automobilisten zijn veel minder gewend aan fietsers dan Nederlandse. Daarom is het belangrijk om als fietser even goed zichtbaar te zijn als een auto. Draag dus geen donkere kleding en fiets op dezelfde plek waar een auto zou rijden: niet helemaal aan de kant, maar minstens een meter van de wegrand af. Probeer ook oogcontact te maken met een naderende automobilist. Zeker bij achteropkomend verkeer is het verstandig om niet teveel aan de kant te rijden. Dit dwingt auto’s om vaart te minderen op smalle wegen. Ga pas opzij wanneer het veilig is om ingehaald te worden. Op zeer smalle wegen kan even gestopt worden op een uitwijkplaats om snelverkeer voorbij te laten gaan. Een andere reden om niet teveel aan de kant te rijden, zijn laaghangende takken van bomen en (braam)struiken die ineens uit een heg kunnen komen.
Wees ook alert op openslaande portieren van stilstaande auto’s en blinde hoeken van vrachtwagens en bussen en fiets niet langs stilstaande voertuigen als daar weinig ruimte voor is. Stap dan liever af en loop een stuk over de stoep langs een gevaarlijke of onoverzichtelijke situatie.
Goede remmen zijn onmisbaar. Veel Engelse binnenwegen zijn smal, bochtig en onoverzichtelijk door heggen en struiken. Afdalen met hoge snelheid is er gevaarlijk, want ook op deze wegen kan onverwacht een breed voertuig om de hoek komen waarvoor snel gestopt moet kunnen worden. Naast goede remmen is ook een bergverzet nodig. Met een kleinste voorblad van 22 tanden en een grootste achtertandwiel van 32 of 34 tanden zijn de meeste Britse hellingen befietsbaar. Bij een Rohloffnaaf wordt een bergverzet bereikt met 40 tanden voor en 17 achter of 38 voor en 16 achter.
Lulworth Range in Dorset