Opmerkingen en reacties op Fietsen langs de frontlijn
Het formulier om reacties te versturen staat hier
♦ Reacties uit 2023 ♦ |
Jan Veerbeek schreef op 22 juni 2023 Van 1 t/m 13 juni fietste ik de Frontlijnroute. |
Jos Joostens schreef op 30 mei 2023 Van 15 tot 27 mei 2023 fietste ik de ganse frontroute van Nieuwpoort tot Bazel alleen met fiets en bagage (frontpackers, backpackers en ortlieb-zak met tent en toebehoren).Ik dank u voor de goede hulp die ik door het boekje genoot en ook van de gps-tracks die ik voorheen opgeladen had. Die hulpmiddelen, de Michelin-kaarten en vele mensen die ik onderweg de weg vroeg, hielden mij op het juiste pad...
Toch enkele suggesties en bemerkingen: - Ik kwam terug met de Flixbus van Bazel naar Brussel, waar ik ruim vooraf reserveerde voor mijn terugrit, fiets en bagage inbegrepen. (kostprijs 60 euro) (niet vermeld in het boekje)
-Peace Village in Mesen dient men uitdrukkelijk tijdig te reserveren, wat ik gelukkig ook deed.
- Ik kon vlot terecht in de Jeugdherberg van Saint Quentin open vanaf 15 mei tot 15 september, men dient wel zelf voor ontbijt te zorgen (kostprijs 10,96 euro ontbijt inbegrepen) op het terrein is ook een stedelijke camping en het zwembad ligt op 400 m.
- De Auberge de Jeunesse van Saint-Mihiel (tel. 03 29 76 18 14) is een aanrader (kostprijs 27,70 euro ontbijt inbegrepen) (telefoonnummer is gewijzigd)
- Voor ADHAJ (soort jeugdherberg Foyer des Jeunes Travailleurs) van Saint-Dié des Vosges (03 29 51 65 50) dient men uitdrukkelijk vooraf te reserveren (kostprijs 18,79 euro ontbijt niet inbegrepen)
- Auberge de Jeunesse de 68000 Colmar 2 Rue Pasteur, tel 03 89 80 57 39
Ik sliep ook enkele malen bij mensen thuis en sloeg mijn tentje noodgedwongen een keertje in een camping op...
|
♦ Reacties uit 2021 ♦ |
Willeke Vermaat schreef op 24 juli 2021 Deze zomer fietsten wij de route langs de frontlijn, mooi maar ook indrukwekkend. Na Reims waren alle overnachtingsmogelijkheden vol. Wij moesten daarom doorfietsen naar Autry. In Saint Martin l’Heureux zit tegenwoordig een bakker (aan de Rue de Suippe; 's ochtends open op zaterdag en zondag). Wij werden overvallen door een onweersbui en de bakker bood ons spontaan een plek voor onze tent en een warme douche. |
♦ Reacties uit 2019 ♦ |
Hans van Miert schreef op 13 juni 2019
Ik ben vanuit Den Haag vertrokken en op de middag van de tweede dag begonnen met route (dus iets meer dan 8 dagen voor de hele afstand). Ik had 1300 km gepland in 10 dagen, maar omdat ik regelmatig wat extra’s heb gedaan (Le Grand Ballon zonder bagage b.v.) en soms bewust/onbewust omgereden heb, ben ik uiteindelijk op 1500 km uitgekomen. Omdat ik mijn tempo aanpaste en mijn hartslag in de gaten hield was dit, ondanks veel ZW wind en enkele malen tropische hitte goed te doen. Eigenlijk nooit echt afgezien, en afgezien van wind en hitte ook geluk gehad met het weer: het is 10 dagen vrijwel droog gebleven terwijl de onweersfronten ten westen en oosten van me langs denderden! Ik heb in de eerste dagen steeds stoer voor de onverharde routes gekozen maar werd daar gaandeweg minder enthousiast over. Harde grindpaden zijn oké met 28 mm brede buitenbanden, maar bospaden en vooral keienpaden minder. Aan het einde dus toch wat vaker gekozen voor verharde alternatieven. Toch een nieuwe buitenband tot op de draad versleten, waarschijnlijk toen ik toch nog dat rondje deed op de Col de Calvaire. Op het einde slipte mijn achterwiel flink over de keien, het was daar steil op weg naar de verharde weg. Gelukkig kwam ik er pas 50 km voor Bazel achter, en het was nog even billenknijpen aan het eind. Ik zou anderen op de racefiets dus aanraden voor de verharde alternatieven te kiezen, dat doe ik een volgende keer ook braaf.
Het is werkelijk een hele mooie tocht, zelfs als je niet veel op hebt met het oorlogszuchtige verleden. Van het vlakke landschap aan de Vlaamse kust, de heuvels in de Champagne en de bergen in de Vogezen. Er zijn eigenlijk maar weinig stukken die langdurig saai zijn. Ik was in mijn eentje onderweg maar heb me nooit verveeld. Het is al eerder gezegd, maar het Franse platteland is ongelofelijk leeg. Het lijkt soms wel of er een neutronenbom is ontploft, die de mensen doodt en de infrastructuur laat staan. Niemand op straat, ramen en luiken dicht, weinig winkels. Het is dus echt belangrijk voor proviand te zorgen. Ik vulde twee bidons en zorgde ervoor dat ik in ieder geval brood en worst bij me had, die ik kocht bij de boulanger. Voor water blijf je afhankelijk van de weinige winkels onderweg of sporadische dorpsbewoners. Waterpunten met ‘eau potable’ heb ik niet gezien helaas. Hulde aan Kees voor deze geweldige route, en de zeer nauwkeurige GPS tracks ! Ik kan hem iedereen aanraden. |
Jan Jaap Vosselman schreef op 12 juni 2019 Gisteren ben ik in Basel aangekomen en heb daarmee de Frontlijnroute afgerond. Met ongeveer 3,5 dag vanaf de start thuis in Nederland heb ik er een kleine 3 weken over gedaan, met daarbij een extra dag in Ieper (halve rustdag, rondje Ieper en not een keer 's avonds naar de Menenpoort), een extra dag in Verdun (halve rustdag, naar het Ossuarium en binnenstad Verdun) en een regendag dus rustdag bijna op het einde. Ik vond het een hele mooie en indrukwekkende tocht. De Eerste Wereldoorlog krijgt in Nederland weinig aandacht, mede door deze tocht ben ik er veel meer te weten over gekomen. De tocht heb ik gefietst aan de hand van de GPS tracks op de site. Het boekje heb ik gebruikt voor aanvullende info omtrent de historische feiten, maar ook de campings, winkels en andere informatie. Heb geen onvolkomenheden onderweg kunnen ontdekken, alles klopte perfect. Een klein dingetje op het einde in Basel: het fietspad langs de Rijn naar de camping in Huningue is op het Franse deel alleen in het weekend open, gisteren kwam ik dus voor een dicht hek te staan. Klein stukje terug dus en over een Frans bedrijventerrein kom je dan net voor de fietsbrug over de Rijn weer op hetzelfde punt uit. Tijdens de tocht heb ik regelmatig je topic "6 weken veldwerk voor de Frontlijnroute" op het WF-forum nogmaals nagelezen. Vele herkenbare dingen en heel veel respect voor het vele werk dat je er voor hebt gedaan! Een verslag van mijn tocht staat op mijn website: https://www.jjfietst.nl/?page_id=7255 |
♦ Reacties uit 2015 ♦ |
Jan-Willem Seip en Saskia Schrijver schreven op 16 augustus 2015 |
Marleen schreef op 1 juli 2015 Beste mensen, een groot compliment voor de Frontlijnroute. Wat een mooi uitgewerkte thematische route! Ik heb de route met veel plezier gefietst de afgelopen weken. Mocht iemand het aardig vinden mijn (nogal historisch ingestoken blog) te lezen over deze tocht, dan staat die hier. |
Joost Dierickx schreef op 11 mei 2015 Van alle fietsgidsen die ik reeds heb gelezen/gereden is dit toch wel een van de beste. De duidende inleiding van de historische achtergrond van de route alleen al is zeer verhelderend. Ik kijk er alvast naar uit om deze in Augustus te rijden! (omgekeerd, vanuit Bazel...) Eén opmerking echter: op de site staan de gps bestanden tevens in gpx-bestand, waarvoor dank! Wanneer je deze echter download is het enkel het eerste traject dat verschijnt. Kan het zijn dat ik iets verkeerd doe of zou het aan mijn toestel liggen (Mio 305, nog nooit problemen mee gehad...) Anyway, bedankt voor deze prachtige gids. Ik wilde deze route reeds lang rijden en zo is er een hoop voorbereiding dat ik nu niet moet doen... En zo heb ik dan weer meer tijd... om te fietsen! Antwoord Klopt, dat ligt aan de Mio die geen samengestelde tracks inleest. Op deze pagina kan men nu ook de losse tracks voor de Mio en gelijksoortige niet-Garmin apparaten ophalen. |
Peter Waterschoot schreef op 4 mei 2015 De ganse route in vier korte fietsvakanties gespreid over twee jaar gereden (solo), drie in het voorjaar, een in het najaar. -Nieuwpoort- Lens- Jeugdherberg Péronne (lente april 2013) ijskoude start, lichte beterschap onderweg. Meeste restanten van de oorlog zijn hier te zien. Hoogtepunten: alles rond Ieper en Sommevallei en Museum Péronne. -Péronne (via Amiens)-Compiègne- Reims (herfst 2013) veel regen, Hoogtepunten: de Clairière de L'armistice in Compiègne en de Chemin des dames (in feite het allerbeste hoogtepunt). -Reims -Verdun-Nancy voorjaar april 2014 een enkele mooie zonnige dag. Hoogtepunten: Verdun en zeker Nancy blijven een aparte herinnering. -Nancy (Pont à Mousson)- Gérardmer-Altkirch-Basel april-mei 2015. Vier dagen water gieten. De zes mooie cols op de variante via de Col de Bramont waren natte en koude hoogtepunten. Fijn klimwerk. De Chemin des Crètes kende ik al van vroeger en lijkt mij het beste Vogezenalternatief want eens boven blijf je boven. Weinig restanten gevonden van WO I. - Einde Zwitserse grens met stevige val in de straten van Basel, gelukkig opgevangen door de helm. Alleen wat schrik en schaafwonden. Kon veel erger. Met dank aan de perfecte constructie van de fietshelm (Lazer). Mooi project, helaas van het vele slechte weer. Perfecte fietsgids. |
Carlo schreef op 27 april 2015 Fietsen doe ik graag maar dan op de racefiets. Deze route rij ik als motorliefhebber op de motor. Met Hemelvaartsdag rijden we weg vanuit Amsterdam. Dit is een mooi boekje voor de begeleiding onderweg, leuk en informatief. De motorroute is via anwbmotor te downloaden. Route wijkt een klein beetje af. Fietsers zal ik groeten onderweg |
Marleen Peeters schreef op 10 januari 2015 |
♦ Reactie's uit 2014 ♦ |
J. Meerman schreef op 15 september 2014 |
Hans Mathys schreef op 6 september 2014 Ik fietste samen met vrienden de route van Verdun tot Bazel. De route is echt fantastisch uitgekiend en vermijdt de drukke wegen. De wegbeschrijving laat je nooit in de steek. Verstilde dorpen, mooie natuur en de begraafplaatsen en monumenten blijven bij. Voor de Vogezen is een beetje training vooraf zeker aan te raden dan kan je er dubbel van genieten. |
Henk de Graaf schreef op 15 mei 2014 Beste mensen, |
Arno Bekers schreef op 8 maart 2014 Een route zoals ik die graag fiets: een mix van natuur, historie en cultuur over mooie wegen. |
♦ Reactie's uit 2013 ♦ |
Ab Dijkhuizen schreef op 3 september 2013 Wij fietsten langs de Frontlijn in juli/aug 2013 tot aan Verdun en genoten enorm van deze fraai beschreven en gedocumenteerde route. Wij fietsten niet alleen, onderweg kwamen wij vele koppels tegen die ook langs deze bijzondere route hun weg vonden. En allemaal deelden we dezelfde mening: deze landschappelijk fraaie route biedt naast het relaxed fietsen veel extra's, een telkens terug kerend thema, het zinloze van oorlog. De vele serene en respectvol onderhouden monumenten en begraafplaatsen lieten bij ons een onuitwisbare indruk achter. Het zal moeilijk worden een nog interessantere route te vinden. |
Gerard de Boer schreef op 15 juli 2013
|
♦ Reactie's uit 2012 ♦ |
Willy Olydam schreef op 2 december 2012 Heb de route nog niet gefietst maar het klinkt erg aantrekkelijk. Schrille tegenstelling met de jaren 1914-18 natuurlijk! |
De Vlaemynck Hilde schreef op 16 augustus Ik volgde de uiteenzetting op de fietsbeurs in Mechelen. Ik genoot van een interessante cultuurhistorische fietsroute. Vooral vanaf de Vogezen was de natuur héél mooi: dankje wel! Wij zij weer terug van onze fietsvakantie en hebben met veel plezier de frontlijnroute gefietst. De route was goed te volgen en erg mooi. Vanaf huis wilden we via de kust (lf1) naar Nieuwpoort fietsen. We hadden echter zoveel tegenwind dat we het Belgische deel van de kust (ook niet het meest aantrekkelijke stuk)met de kusttram hebben gedaan. Wat ons betreft is deze route echt een aanrader! |
Ton Schreurs schreef op 26 juni 2012 Camping les Cigognes in Turckheim is in ieder geval het seizoen 2012 gesloten. De eerstvolgende camping in Eguisheim (les trois chateaux) heeft alleen maar schuine plaatsen voor tenten. De vlakke plaatsen zijn voor caravans/campers en voorzien van grind. Wat een mooie route. En wat een prachtig, volledig en accuraat boekje. Bij kaart 7, blz 62, staat bij km 80: einde Fp VRw rechts, brug over en direct links (jaagpad, grind). Ga je direct links dan staat er nu in werkelijkheid: route Baree!. En 200 meter verder is de route ook echt barree (er mist een brug die over een beekje gaat dat in het kanaal uikomt). Nu (medio juni 2012 ook geen bouwactiviteiten om de brug te bouwen). mbv het kaartje uit het boekje is de route weer makkelijker op te pikken. Nog beter (niet op het kaartje, wel op mijn GPS): ga bij km 80 rechts af, over het spoor, neem eerste weg links, deze wordt even later onverhard. Op het einde (T-splising) rechts af......en je zit weer op de route Zie ook de aanvullingen voor een iets ander alternatief. |
Luc Oteman |
Fietsvakantiewinkel |
Het verslag van de fietstocht van Aart Veldhuizen staat hier. |
Het formulier om reacties te versturen staat hier