Aanvullingen en correcties op de fietsroute

Het formulier om correcties in te sturen staat hier.


In 2018 is een grondig bijgewerkte gids van de Frontlijnroute verschenen. De route is min of meer hetzelfde gebleven, maar van verscheidene trajecten zijn wel stukken verlegd omdat er nieuwe fietspaden zijn gekomen of alternatieve routes zijn gekozen die autoluwer of minder zwaar bleken te zijn. Daarnaast zijn er meer asfaltalternatieven gekomen, nieuwe stadsplattegronden toegevoegd en zijn nu veel meer hellingen met een hellingpercentage van minstens 5% op de kaartjes aangegeven. Tenslotte is de navigatietekst aangepast en is de lijst met overnachtingsadressen volledig vernieuwd.
Het aantal wijzigingen in deze editie is te groot om hieronder op te noemen. Wel is op het wereldfietsersforum een topic gewijd aan het veldwerk dat verricht moest worden om deze gids up to date te houden (zie hier). Een verslag van dit veldwerk staat ook op mijn eigen website: hier voor het gebied tussen Nieuwpoort en Verdun (trajecten 1, 2, 5, 6, 12 en 13), hier voor het gebied tussen Armentières en Nancy (trajecten 2, 3, 4, 7 en 15) en hier voor het gebied tussen Varennes-en-Argonne en Bazel (trajecten 7, 8, 9, 10, 11, 14, 15 en 16).

Het is daarom raadzaam om een van de nieuwere edities (2018, 2020 of 2023) te gebruiken.


Correcties voor editie 2023

Traject 4, blz. 73, Km 69.5
Het grindpad over de voormalige spoorlijn is in 2023 geasfalteerd tot km 76,5 waar het fietspad een weg kruist. Het oversteken van de N 31 bij km 73,1 is verboden, maar niemand houd zich daaraan. Dit fietspad is onderdeel van een voie verte, die in 2024 gereed moet komen.


Correcties voor editie 2020

Traject 2, blz. 59, Km 8.1 en blz. 60
Sinds het jaagpad langs de Leie onderdeel is van het Noord-Franse netwerk van fietsknooppunten, is het wegdek hiervan op de slechtste stukken verbeterd. In een volgende editie van de gids zal de hoofdroute hierlangs gaan lopen en zal de kortere, maar weinig aantrekkelijke route tussen Km 8.1 en Km 16.7 komen te vervallen.

Traject 2, blz. 62, Km 50.7
Sinds de voetbrug over de snelweg in Liévin wordt geblokkeerd door draaihekjes, is het handiger om een paar honderd meter zuidelijker via de Rue Waldeck Rousseau de snelweg te kruisen. Zie kaartje en navigatietekst hieronder.

Traject 2, blz. 62, Km 55.6 en verder
Ten westen van Angres loopt een nieuw fietspad in de richting van Notre Dame de Lorette. Hiermee kan de drukke weg in Souchez worden vermeden. Zie kaartje en navigatietekst hieronder.

Traject 6, blz. 90, Km 12.7
In Avocourt is geen café meer.

Traject 13, blz. 126, Km 3.3 tot Km 14.6
Rond Grugies ging het Hindenburg alternatief langs rommelige en lawaaiige wegen, waar enkele fietsers terecht over geklaagd hebben. Daarom blijft de route hier voortaan wat langer het mooie jaagpad volgen. In Seraucourt-le-Grand (waar ook een camping en een winkel is) buigt de route oostwaarts om na enkele kilometers weer op de bestaande route uit te komen. Dit is weliswaar een omweg van 5.5 km, maar fijner om te fietsen.


Correcties voor editie 2018

Traject 2, blz. 62, Km 49.1
Op de hoofdroute wordt tussen Liévin en Aix-Noulette een nieuw bedrijventerrein aangelegd. Na de watertoren (Km 51.1) is de  oude grindweg over een lengte van 1.2 km verdwenen. Iets ten zuiden daarvan zijn nieuwe asfaltwegen aangelegd.  De alternatieve route vanaf Km 49.1 door Liévin, op dezelfde pagina, is nu een betere optie. Vanaf 2020 is dit alternatief een deel van de hoofdroute.

Blz. 69, Km 79.6
Het enige café  in Epénancourt is definitief gesloten. Wie tussen Péronne en Roye iets wil eten of drinken, kan terecht in Nesle, dat een paar kilometer buiten de route ligt.