Hanzefietsroute 3: van Brandenburg (of Berlijn) naar Zaltbommel
Dit deel van de Hanzefietsroute gaat van Brandenburg a/d Havel naar Zaltbommel via een groot aantal Hanzesteden in Midden-Duitsland en Zuid-Nederland. De route is bijna 1100 km lang en gaat door zeer mooie natuurgebieden. Voor wie eerst Berlijn wil bezoeken is in het boek een aanrijroute vanuit centrum Berlijn naar Brandenburg opgenomen.
Enkele belangrijke hanzesteden in dit deel zijn Brandenburg, Tangermünde, Stendal, Magdeburg, Helmstedt, Braunschweig, Hildesheim, Hameln, Lemgo, Paderborn, Soest, Keulen, Roermond en Venlo. Hoewel de wegen en paden in dit gedeelte van de route aanzienlijk beter zijn dan in deel twee, is de route niet minder zwaar. Deel drie is namelijk tussen Helmstedt en Keulen een stuk heuvelachtiger, maar komt slechts éénmaal boven de 600 meter uit. De beklimmingen zijn overwegend lang en matig stijgend en waar ze wat steviger stijgen, zijn ze kort. De route is rechtsom beschreven maar kan met behulp van wat creativiteit en de beschikbare GPS-tracks ook andersom gereden worden.
In Duitsland gaat de route o.a. door het Brandenburger Wald und Seengebiet, het natuurpark Flechtinger-Höhenzug, het Elm-Lappwald, het Osterwald, het Weserbergland, het Teutoburger Wald, het Sauerland en het Bergische Land. In het Sauerland liggen langs de route de Möhne-, de Sorpe-, en de Biggesee (met stuwdammen). Het laatste gedeelte tot de Nederlandse grens gaat over fietspaden langs het mooie snelstromende riviertje de Rur.
In Nederland volgt de route afwisselend de Duits-Nederlandse grens en de Maas, maar snijdt de rivier wel een stukje af om door boswachterij St.-Anthonis en de Molenheide te gaan. Bij Rossum wordt de Waal bereikt en vandaar gaat het langs de Kil van Hurwenen naar het eindpunt in Zaltbommel.
De in dit boek beschreven route is met een fiets die over 10 of meer versnellingen beschikt door iedereen goed te doen. In het Weserbergland, het Teutoburgerwald en het Sauerland bevinden zich weliswaar een aantal beklimmingen, maar deze zijn overwegend ‘lang en matig stijgend’ en waar ze wat steviger stijgen zijn ze altijd zeer kort. Zoveel mogelijk is gebruik gemaakt van wegen die hoog of laag blijven en overbodige beklimmingen zijn vermeden. In een enkel geval wordt een alternatief gegeven.
De reden dat Brandenburg is gekozen als beginpunt is gelegen in het simpele feit dat het deel van Lübeck naar Brandenburg daar eindigt en de treinverbinding vanuit Nederland - met eenmaal overstappen in Berlijn - goed is.
Editie 2022
Deze editie is grondig bijgewerkt ten opzichte van de vorige uitgave uit 2017.
Er zijn inzetkaartjes van steden toegevoegd op traject 3 (Wolfenbüttel), traject 5 (Lemgo), traject 7 (Hüsten, Bamenohl-Finnentrop, Attendorn en Olpe), traject 8 (Rösrath), traject 9 (Jülich), traject 10 (Roermond en Venlo) en traject 11 (Grave).
In traject 1 zijn hier en daar slecht befietsbare wegen en paden (zoals de Alte Heerstraße ten zuiden van Stendal, waar zware trekkers regelmatig het mulle zand omwoelden) vervangen door betere.
Traject 2 loopt niet meer door Magdeburg, maar via de inkorting ten noorden van deze stad. Wie toch graag Magdeburg wil bezoeken, kan gebruik maken van een extra lus in de route, die de interessantste delen van de stad aandoet, maar de drukke wegen en rommelige buitenwijken ten noorden van de binnenstad links laat liggen.
Traject 4 is ten westen van Braunschweig omgeleid via Vechelde. Hierdoor worden enkele drukke doorgaande wegen vermeden en komt de camping in Bettmar vlakbij de route te liggen.
Op traject 7 gaat de lange klim tussen de Sorpesee en Wildewiese niet meer over steile grindpaden door de bossen, maar langs rustige asfaltwegen met fraaie vergezichten.
Op traject 8 is de route hier en daar verlegd naar stillere en minder steile wegen en paden van de lokale fietsroutenetwerken.
Ook op traject 9 worden ten zuiden en westen van Keulen nu enkele drukke wegen omzeild via fietsvriendelijke routes.
De lijst met campings is geactualiseerd en nu voorzien van weblinks. Ook de vermeldingen van jeugdherbergen en natuurvriendenhuizen zijn bijgewerkt en voorzien van webadressen. Voor de overige overnachtingsmogelijkheden zijn nu alleen de meest relevante internetadressen vermeld, waarmee de prijzen en beschikbaarheid van kamers snel te vinden zijn.