Overzicht van de Hanzefietsroute

Overzichtskaar Hanzefietsroute

De Hanze was een middeleeuws verbond van handelssteden dat ontstond nadat een groot aantal kooplieden in Noord-Duitsland waren gaan samenwerken. In verschillende organisatievormen heeft de Hanze zo'n 500 jaar bestaan en wel van het midden van de 12e tot het midden van de 17e eeuw. Het begin van de Hanzegeschiedenis wordt gemarkeerd door de stichting van Lübeck in 1159. Deze havenstad had vanaf de aanvang van het verbond een zeer belangrijke leidende rol. Zie voor meer info het hoofdstuk: Geschiedenis van de Hanze.
 
Baksteengotiek
In de 13e eeuw ontstond, vooral in de noordelijke Hanzesteden, eenMarkt Greifswald gotische bouwstijl die baksteengotiek wordt genoemd. In plaats van met natuursteen werden de belangrijkste gebouwen, zoals raadhuizen, kerken, gildehuizen en stadspoorten, gebouwd van baksteen. Veel van deze middeleeuwse architectuur is ook nu nog in de voormalige Hanzesteden te bewonderen.  
 
Een groot aantal Hanzesteden zijn in deze drie fietsgidsen aan elkaar gekoppeld. Het is echter onmogelijk om alle steden aan te doen, vandaar dat in de routebeschrijving naar een enkele wordt verwezen. De route gaat in een aantal Hanzesteden dwars door het centrum, in sommige steden wordt een klein rondje langs de belangrijkste bezienswaardigheden gemaakt en bij de overige wordt naar het centrum verwezen. Wie dat wil kan dus alle tijd nemen om deze steden rustig te bekijken en wie dat niet wil kan gewoon doorfietsen.

Een landschapsroute
Ondanks dat de Hanzesteden de leidraad vormen in deze fietsroute is het toch vooral op de eerste plaats een landschapsroute geworden, die door een groot en zeer gevarieerd aantal rustige landschappen en natuurgebieden voert.

Inkortingsmogelijkheden
Wie de gehele route te lang vindt om in één keer te fiMitteltorturm in Prenzlauetsen kan hem op eenvoudige wijze inkorten. Bijvoorbeeld via de Ems-Radweg langs de Ems, de Weser Radweg langs de Weser of de Elbe Radweg langs de Elbe. Op deze manier is het mogelijk om een klein, middel of groot rondje te fietsen en zonder hulp van trein of bus weer terug in Nederland te komen. Daarnaast zijn er een groot aantal aanvullende mogelijkheden in de gidsen opgenomen, zoals o.a. de 'Inkorting door Drenthe', 'Inkorting Hamburg-Lübeck' en een 'Oder-alternatief'.
   
Overnachten
De route is primair ontwikkeld voor fietskampeerders maar is ook zeer geschikt voor wie in hotels of pensions wil overnachten. In de routebeschrijving wordt vermeld waar de afstand tussen de campings meer dan 70 km is. Langs de route zijn meer dan genoeg B&B's, hotels en pensions aanwezig. Achterin de gidsen staat een 'Overnachtingslijst' met diverse mogelijkheden.
 
Keuzes
De Hanzefietsroute gaat voornamelijk over rustige secundaire wegen, fietspaden, verharde, halfverharde en onverharde land- en boswegen. Zeer slechte zandwegen en paden worden (op een enkel onvermijdbaar stukje na) vermeden of er wordt een alternatief voor geboden. De gehanteerde norm bij het uitzetten van de route is geweest dat men altijd, misschien wat langzamer, door moet kunnen blijven fietsen. Afhankelijk van het weer varieert de kwaliteit van sommige bos- of landwegen sterk. Na lange droogte worden deze wegen erg rul en zal men misschien even een paar honderd meter moeten lopen. Na een stevige regenbui zullen sommige kuilen met water zijn gevuld en moet men daar omheen fietsen. Desondanks is voor dit soort wegen gekozen omdat het alternatief meestal fietsen op of langs een drukke verkeersweg is.  Onvermijdelijk is het gegeven dat de niet-geasfalteerde wegen in oostelijk Duitsland slechter zijn/waren, maar die worden wel in hoog tempo verbeterd. Voor wie de wat slechtere wegen wil vermijden, zijn een groot aantal asfalt-alternatieven opgenomen. Desondanks is deze route zeker niet 'licht en eenvoudig', en wie veel op mooi geasfalteerde wegen wil fietsen komt bedrogen uit; 'n beetje avontuurlijke inslag is toch wel een pre. De auteur heeft de route zelf zo'n 4x gefietst op relatief dunne banden (28 mm voor 32 mm achter) en altijd met volledige kampeeruitrusting (met voor- en achtertassen). Ook het nafietsen voor de herziene uitgaven is altijd gedaan met volledig bepakte fietsen.
 
Ook voor de auteur was het soms moeilijk om te kiezen tussen al de verschillende routemogelijkheden. De moeilijkheid, maar ook de uitdaging, lag vooral in het gegeven dat deze route van Hanze- naar Hanzestad diende te gaan en dat er voldoende campings aan de route kwamen te liggen. Een ander uitgangspunt bij het maken was dat de route vooral zeer verkeersschuw en gevarieerd diende te blijven.
   
GPS
De haven van Hanzestad StadeVoor de gehele fietsroute zijn vanaf deze site ook de GPS-tracks te downloaden. Voordeel is dat de route daarmee in beide richtingen gefietst kan worden en men minder op de routebeschrijving hoeft te letten. De tracks zijn in het Garmin GDB en in het GPX formaat, maar kunnen eenvoudig worden geconverteerd naar andere bestandsformaten. Wijzigingen en verbeteringen zullen direct in deze tracks worden doorgevoerd waardoor ze up-to-date blijven. Wie met een GPS gaat fietsen doet er dus goed aan altijd de meeste recente bestanden op te halen.

 
Reacties
Wie deze route al gefietst heeft en daarover iets wil opmerken kan dat doen op de pagina Reacties van fietsers. De geschiedenis van de Hanze
Leuke reacties en/of reacties die zinvol zijn voor andere fietsers worden altijd geplaatst.

 
Let op
Wie de route nog gaat fietsen doet er goed aan om te kijken op de pagina's met 'Aanvullingen en correcties op de fietsgidsen'
in het 'Menu Hanzefietsroute' en deze uit te printen.