Correcties en aanvullingen op de route

Het zal nog enkele jaren duren voordat de ViaRhôna van Genève tot de Middellandse Zee helemaal af is. De route is inmiddels over de volle lengte bewegwijzerd, zij het hier en daar over een provisorisch tracé. Soms missen er nog bordjes.

Hieronder vind je van noord naar zuid per traject de belangrijkste wijzigingen die in 2017 zijn aangebracht in het tracé van de ViaRhôna.

Traject 2, km 39.9
In september 2018 wordt hier gestart met de bouw van een nieuwe fietsbrug over de Rhône; naar verwachting zal het 10 maanden in beslag nemen. De 2400m lange bottle-neck  tussen km 40.7 en km 43.1 over een drukke weg met gevaarlijke tunnels is daarmee weggenomen.

Traject 3, km 0.0
De aanleg van de officiële ViaRhôna via Morestel naar Sault-Brenaz in 2016 is weliswaar ruim 20 km langer dan het beschreven traject over de noordoever via Briord, maar blijkt niettemin een aanwinst. Uitstekend bewegwijzerd verdient dit de voorkeur boven het in de gids beschreven traject tussen km 0.0 en 20.0. Het traject in de gids dat de Rhône blijft volgen blijft overigens voor wie niet bang is voor 8 km onverhard een aardig alternatief.
Het tracé via Morestel is overigens (grotendeels) al ingetekend in de 1e druk en opgenomen in de tweede druk die in de zomer van 2018 is verschenen. De kaarten en de beschrijving kunnen  hier worden gedownload in pdf formaat.

Traject 4
De ViaRhôna tussen Lyon en Givors is voorlopig nog niet klaar en de trein wordt op dit gedeelte nog steeds aanbevolen; zeker met kinderen!  Wèl is inmiddels een provisorisch traject bewegwijzerd. Dit valt tot Vernaison (km 15.3) samen met de beschreven route in de gids. In Vernaison wordt de Rhône overgestoken en paden en kleine weggetjes parallel aan de A7 gevolgd. Op het laatst is er nog een tamelijk belabberd stuk onverhard, voordat bij Chasse-sur-Rhône opnieuw de Rhône wordt overgestoken om bij km 24.9 aan te sluiten op de beschreven route.

Traject 6
Km 37.4 kaart 30: De ViaRhônabewegwijzering  gaat  hier inmiddels  verder en vanaf km 39.2 tot 44.1 is een gloednieuw fietspad aangelegd zodat je niet meer over de weg hoeft.

Traject 7 en 8
De ViaRhôna is inmiddels vanaf km 38.4/ km 0.0 helemaal bewegwijzerd naar Avignon.
Het onverharde stuk tussen km 15.7 en 23.2 is een glad fietspad geworden; de op de kaart ingetekende alternatieve route op de andere oever is daarmee overbodig geworden.
Vanaf km 30.8 sturen de bordjes je nu langs Chateauneuf-du-Pape en via Sorgues en Le Pontet dwars door Avignon. Deze route door de onaantrekkelijke voorsteden van Avignon verdient geen schoonheidsprijs zodat je beter de route uit de gids op de andere oever en via het Ile de la Bartelasse kunt aanhouden.

Traject 9
Vanaf km 5.5 ligt nu een fietspad langs de D2 tot km 11.6. De bewegwijzerde ViaRhôna gaat hier niet de brug over maar blijft met allerhande omwegen dezelfde oever volgen naar Beaucaire. De route in de gids over de D183 is veel korter en rustig. 
Kaart 41: na de brug bij Trinquetaille sturen de bordjes van de ViaRhôna je sinds 2017 kris kras door Trinquetaille over slechte fietspaadjes en stoepen naar de fietsbrug langs de N113 over de Rhône.  De route zoals in de gids beschreven over de dijk en langs de oever van de Rhône is een beter en vooral mooier alternatief.

Traject 10
Km 0.0 Er is een nieuw fietspad aangelegd  langs het kanaal naar de Pont van Gogh. Het begin van dit traject is daardoor veranderd. Kaartje en routebeschrijving kun je hier downloaden als PDF.